Dieta antynowotworowa - co jeść żeby zminimalizować ryzyko choroby?

Dzięki badaniom naukowym coraz lepiej rozumiemy rolę diety w profilaktyce nowotworów. Zdrowej diety, odpowiednio zbilansowanej, bogatej nie tylko w składniki odżywcze, ale i w polifenole. Taką dietę możesz rozpisać samodzielnie w domu, trzymając się pięciu prostych zasad. Oto one.

Po pierwsze – spożywaj polifenole

Wybór produktów wchodzących w skład diety antynowotworowej nie może być rzecz jasna przypadkowy. Dieta powinna zawierać polifenole, czyli związki stosowane w onkologii do leczenia raka. Działanie polifenoli można porównać do pracy brygady prewencyjnej, która nieustannie redukuje liczbę wolnych rodników – czynników niszczących prawidłową strukturę ludzkiego DNA, czego konsekwencją jest właśnie rak.

A w których produktach znajdziesz polifenole? Najliczniej występują one w jagodach, owocach liczi, jeżynach, borówce amerykańskiej, ciemnych winogronach i żurawinie. Są obecne także w zielonej herbacie (w niej dominuje katechina). Warto więc regularnie przyrządzać sobie sałatkę owocową – taką, co zaspokoi głód i zmniejszy ryzyko wystąpienia nowotworu.

Świetnym rozwiązaniem na codzienną dawkę polifenoli jest nasz japoński suplement. Oligo-Elite to ekstrakt z liczi i zielonej herbaty, stosowany i polecany przez dietetyków na całym świecie (więcej o zaletach i produkcie).

Po drugie – stwórz jadłospis bogaty w warzywa

Rola warzyw w profilaktyce nowotworów jest wprost nieoceniona. Są prawdziwą kopalnią składników antynowotworowych. Przykładowo: karotenoidy (obecne w marchwi, morelach, dyni i sałacie) oraz sulforafany (występujące w brokułach) utrudniają podział komórkom rakowym. W niszczeniu komórek nowotworowych specjalizują się z kolei związki organosiarkowe (znajdują się w cebuli, czosnku, porach). Dobroczynne działanie w mają też papryczki chili. Zawarta w nich kapsaicyna pomaga w walce z rakiem płuc, czerniaka oraz pęcherza moczowego, hamując wzrost nieprawidłowo namnażających się komórek. Sprzymierzeńcem w profilaktyce raka prostaty są z kolei pomidory i przetwory pomidorowe, będące ważnym źródłem likopenów.

po trzecie - jedz z umiarem

Jedzenie to przyjemność, a w dzisiejszym zabieganym świecie pyszny, cieszący oko obiad, to często jedna z niewielu przyjemności w ciągu dnia. I niech tak będzie – niech posiłek będzie czymś przyjemnym. Pamiętaj jednak, by jeść z umiarem. Zwłaszcza gdy masz pracę biurową, a Twoja aktywność fizyczna jest raczej ograniczona.

Kiedy się przejadasz, nadmiar kalorii odkładany jest w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Tak dochodzi najpierw do nadwagi, a ta przeradza się w otyłość.W efekcie zwiększa się produkcja estrogenów, insuliny oraz czynników prozapalnych, sprzyjających rozwojowi nowotworów.

Po czwarte – wybieraj zdrowe przekąski

Miło jest spędzić wolny wieczór przed telewizorem, oglądając film lub ulubiony serial. Chciałoby się wtedy coś przekąsić i wcale nie musisz z tego rezygnować gdy stosujesz zasady diety antynowotworowej. Wystarczy, że zamiast słonych, często tłustych przekąsek (jak chipsy, krakersy i paluszki) sięgniesz po ich zdrową alternatywę.

Doskonałym wyborem są orzechy włoskie i laskowe. Jeśli już muszą być chipsy, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przyrządzić własne z owoców pieczonych w piekarniku.

Po piąte – podziękuj papierosom, ogranicz spożywanie alkoholu

Nie od dziś wiadomo, że używki są dla organizmu szkodliwe. Wraz z dymem papierosowym wprowadzasz do płuc całą gamę substancji rakotwórczych, które podwyższają ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy nawet o 40%. Palenie tytoniu odpowiada ponadto aż za 90% zachorowań na raka płuc. Równie negatywne skutki ma nadmierne spożywanie alkoholu, które może prowadzić do nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, piersi, wątroby, jak i jelita grubego. Ograniczenie nie oznacza oczywiście całkowitej rezygnacji. Warto jednak zachować umiar i przestrzegać zalecanej dziennej dawki etanolu (dla mężczyzn 20-30 gramów; dla kobiet 10-15 gramów).

Polifenole - nasz skuteczny i sprawdzony sposób

Badania potwiedziły, że pokarmy bogate w polifenole zmniejszają stres oksydacyjny, zapewniają prawidłową funkcję układu sercowo-naczyniowego, chronią centralny układ nerwowy i zmniejszają ryzyko powstawania niektórych nowotworów. Dobrym pomysłem jest stosowanie preparatów polifenolowych. W większości ekstraktów zawierających polifenole, ilość łatwo przyswajalnych monomerów, dimerów i trimerów jest na ogół mniejsza niż 10%. Natomiast w Oligo-Elite, dzięki opatentowanej metodzie skracania długołańcuchowych polimerów polifenolowych (oligomeryzacji), zawiera prawie 35% monomerów, dimerów i trimerów – które warunkują aktywność biologiczną.

gaSetUserId('".$userEmail."');"; ?>